Мабуть, вам неодноразово на очі потрапляли графічні піксельні коди, які розміщують на рекламних буклетах, у транспорті, на вітринах чи у супермаркетах. А чи знаєте, що такі зображення надають безліч можливостей, у тому числі у навчальному процесі?
Якщо ви цікавитесь сучасними технологіями та намагаєтесь максимально залучати їх у освітній процес, то QR-коди можуть бути змістовним доповненням ваших уроків!
Що таке QR-код
QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку.
Такі графічні позначки є вдосконаленням лінійних штрих-кодів. Однак на відміну від них, QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.
Принцип такого кодування було створено японською компанією Denso-Wave в 1994 році. Такі коди спершу призначалися для потреб машинобудування, наразі вони використовуються практично повсюдно.
Як це працює
На відміну від штрих-коду, сканування якого можливе за допомогою тонкого лазерного променя, зчитування QR-коду відбувається за допомогою звичайної камери типового смартфона. Для цього на ньому має бути попередньо встановлена відповідна програма-сканер.
QR-коди включають три квадрати, що призначені для орієнтації та визначення меж всього закодованого зображення, та окремі пікселі, які розташовані в області між цими квадратами. Пікселі, власне, несуть закодований зміст.
Сканування зображення QR-коду відбувається на кшталт розпізнавання обличчя у мережі фейсбук.
Інструкція, як використовувати QR-коди
QR-коди включають три квадрати, що призначені для орієнтації та визначення меж всього закодованого зображення, та окремі пікселі, які розташовані в області між цими квадратами. Пікселі, власне, несуть закодований зміст.
Чому це зручно
Із залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: відео на YouTube, певної геолокації на Google картах, e-mail, посилання на сторінку профілю у соціальних мережах, аудіофайл, книгу тощо. Або у такий спосіб може бути закодовано невеличкий текст чи номер телефону, який можна «зчитати» навіть без доступу до мережі інтернет.
Переваги використання QR-кодування:
- швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;
- зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні (4296 символів, а це більше, ніж 2 аркуші машинописного тексту);
- просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога, бетоноване шкільне подвір'я тощо).
Як це можна використати у навчальному процесі
Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням сучасними підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення вашого предмету!
Приклад віртуальної бібліотеки, яку можна розмістити безпосередньо на стіні коридору школи чи у навчальному кабінеті
За допомогою QR-кодів можна урізноманітнити навчальний процес наступним чином:
- кодування посилань на домашні завдання чи практичні роботи(наприклад, якщо їх виконання передбачає використання гугл-форми, гугл-диску тощо);
- проведення квесту, підказки до кожної схованки якого будуть зашифровані у вигляді відповідного QR-коду;
- організація виставки у класі чи коридорами школи, інформацію до експонатів якої можна отримати після сканування відповідного QR-коду.
- розміщення коридорами школи відповідних кодів, кожний з яких буде містити посилання на непересічні факти, цікаві статті тощо;
- розміщення кодів на підручниках чи книгах у бібліотеці з посиланнями доступу до електронної версії відповідного видання.
Приклад підказки до квесту з використанням QR-кодів, яка розміщена на тротуарі
На цьому ідеї не обмежуються! Формат використання такого кодування може бути значно різноманітнішим!
Проект «На Урок» рекомендує інструменти для генерації QR-кодів
Існують спеціальні програми як для створення відповідних кодів, так і для їх миттєвого сканування. З легкістю створити код можна з використанням програми QRcodes.
За допомогою цієї програми можна кодувати таку інформацію:
- текст;
- візитівка;
- посилання;
- E-mail;
- SMS;
- GPS координати.
Переваги QRcodes:
- програма безкоштовна;
- інтуїтивно зрозумілий інтерфейс;
- функція комбінування кольорів фону та кодованого зображення;
- можливість обрання розміру та кута повороту QR-коду.
Також для створення власних кодів можна використовувати Qr-code generator. Ця програма передбачає дещо ширший діапазон можливостей (створення статичного чи динамічного кодів, додавання логотипу, можливість вивантаження растрового та векторного зображення коду тощо). Однак, на відміну від QRcodes, цей сервіс за виключенням стартової сторінки, є англомовний.
Інструменти для сканування QR-кодів
На сервісах Google Play та App Store можна знайти безліч програм, які створенні для сканування QR-кодів.
Ми обрали програми, які, на наш погляд, мають значні переваги:
- безкоштовні;
- мають зручний інтерфейс;
- працюють одночасно зі штрих-кодами та QR-кодами;
- можливість працювати з мінімальною роздільною здатністю зображень;
- підтримка широкого діапазону розширень кодів;
- постійно оновлюються розробниками.
Використання QR-кодів дозволить урізноманітнити навчальний процес. До того ж, залучення новітніх технологій у навчальний процес дозволить збільшити зацікавленість школярів до навчання, а для вас може стати зручною формою організації навчального процесу. А щоб більш детально дізнатися про практичне використання QR-кодів рекомендуємо зареєсруватися на вебінар 14.08 о 18.00 «QR-коди в освітній діяльності – перший крок у доповнену реальність»
Ще раз про хмарні технології в освіті ( до 3 засідання)
Рівень ІКТ-компетентності педагога
в підготовці до уроку( з виступу ) 2 засідання
Основні
аспекти компетентності:
* наявність достатнього рівня функціональної грамотності
у сфері ІКТ;
* ефективне обґрунтоване застосування ІКТ і цифрових
освітніх ресурсів у діяльності для вирішення професіональних, соціальних та
особистісних завдань;
*
розуміння ІКТ як
основи розвитку суб'єктів інформаційного суспільства, здатних до створення
знань, що вміють оперувати масивами інформації для отримання нового
інтелектуального або діяльнісного результату.
Слід зазначити, що
ІКТ-компетентним учителем вважають не лише того, у якого є різні посвідчення про
відповідну ІКТ-підготовку, а і наявні знання і вміння втілювати ці знання в
педагогічну діяльність.
ВИМОГИ
ЩОДО ВМІНЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ВИКОРИСТАННІ ІКТ
Кожен учитель загальноосвітнього
навчального закладу, незалежно від ступеня, типу, форми власності закладу та
рівня своєї кваліфікації, мусить уміти орієнтуватися в інформаційному просторі,
отримувати інформацію й оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог
сучасного високотехнологічного суспільства. Ураховуючи лист МОНМС України про
стовідсоткове оволодіння вчителями основ інформаційно-комунікаційних
технологій, кожен педагог загальноосвітнього навчального закладу мусить уміти:
* створювати:
текстові документи, таблиці, малюнки, діаграми, презентації;
* використовувати:
Інтернет-технології, локальні мережі, бази даних;
* здійснювати:
анкетування, діагностування, тестування, пошук необхідної інформації в мережі
Інтернет;
* розробляти
власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційний матеріал);
*
поєднувати готові електронні продукти (електронні
підручники, енциклопедії, навчальні програми, демонстраційні програми тощо) у
своїй професійній діяльності.
На сьогоднішній день є різні
діагностичні карти, які дозволяють кожному вчителеві відрефлексувати власну
діяльність, визначити рівень сформованості ІКТ-компетентності. Рівні оволодіння інформаційною компетенцією:
елементарний-засвоєння на початковому рівні необхідної інформації;
базовий - володіння оптимальним обсягом інформації, необхідним для засвоєння основного навчального змісту;
вміння критично осмислювати масиви інформації ; порівнювати фрагменти з різних джерел на одну тематику; визначати їх достовірність; вилучати інформацію, яка потрібна для роботи;
узагальнювати її;
творчий-перeдбачає створення власного інтелектуального продукту на основі отриманої та перетвореної інформації.Пропоную одну з
діагностичних карт сформованості інформаційно-комунікативної компетентності.
Шкала оцінювання: 3 бали — високий рівень, 2 бали — середній рівень, 1 бал —
низький рівень, 0 — відсутність показника.
Учителі, які відповідають
високому рівню (за цією шкалою балів), претендують на кваліфікаційну категорію
«спеціаліст вищої категорії», середньому рівню (диференційовано від видів ІКТ-
компетентності) — «спеціаліст першої категорії»
і «спеціаліст другої категорії», низькому рівню —
кваліфікаційна категорія «спеціаліст». Відповідно до кваліфікаційної категорії
можна застосовувати середній бал.
Пропоную аналіз уроку з використанням ІКТ.
Учитель: _____________________
Предмет, клас: ________________
0— використовувалися існуючі
освітні ресурси;
1— застосовувалася адаптована
методика використання засобів ІКТ;
2— застосовувалася авторська методика використання
засобів ІКТ.
0— вибрана форма використання засобів
ІКТ не сприяє розв'язанню дидактичних задач;
1— вибрана форма використання
засобів ІКТ сприяє розв'язанню окремих завдань уроку (навчальних, або
розвиваючих, або виховних);
2— вибрана форма використання засобів ІКТ сприяє
розв'язанню всіх завдань уроку (навчальних, розвивальних, виховних).
0— використання засобів ІКТ
знижує ефективність навчальної діяльності учнів;
1— ефективність навчальної
діяльності учнів відповідає традиційному уроку;
2— підвищується ефективність навчальної діяльності
учнів.
0— недостатній рівень методичної
підготовки вчителя;
1— достатній рівень методичної
підготовки вчителя;
2— високий рівень методичної
підготовки вчителя, яскраво виражений індивідуальний стиль роботи вчителя.
5. Вплив інформаційних технологій на результативність:
— штучне впровадження в урок засобів ІКТ;
— фрагментарне використання
засобів ІКТ (незначний вплив на досягнення дидактичних цілей уроку);
— системне використання засобів ІКТ (інтегроване у
зміст уроку).
6. Індивідуалізація навчання за рахунок
використання засобів ІКТ:
— використання ІКТ не сприяє
індивідуалізації навчання;
— використання засобів ІКТ
частково підвищує ступінь індивідуалізації навчання;
— використання ІКТ спрямоване на індивідуалізацію
навчання.
7. Дотримання санітарно-гігієнічних вимог:
— порушені санітарно-гігієнічні
вимоги до проведення уроку в комп'ютерному класі;
— обладнання класу відповідає
санітарно-гігієнічним вимогам до проведення уроку в комп'ютерному класі;
— обладнання та робота учнів
відповідають санітарно-гігієнічним вимогам до проведення уроку в комп'ютерному
класі або мультимедійному центрі.
Головний
критерій в оцінці уроків: чи підвищується
ефективність уроку за рахунок використання засобів ІКТ та ЦОР (визначається
перш за все активністю учнів та інтенсивністю навчально-виховного процесу,
результативністю та досягненнями в пошуково-дослідницький діяльності).
Примітка. Зазначити відповідний бал, знайти загальну суму. Від
12 до 14 балів — високий рівень, від 11 до 9 — середній рівень, нижче 9 —
критичний рівень.
Висновок:
Можливі види застосованих робіт: презентації, мультимедіа, стандартні програми (Word, ЕхсеІ, РошегРоіпї, РаЬІізЬег),
спеціалізовані програми (наприклад, МаthLаЬ, GRAN, Марle тощо), програми для проведення тестів, педагогічні
програмні засоби (ППЗ), електронні підручники, планшети, колекція цифрових
освітніх ресурсів (ЦОР) мережі Інтернет (наприклад, бібліотека електронних наочних
посібників), інтерактивна дошка, електронний класний журнал, використання
локальної мережі, телекомунікації.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій,
цифрових освітніх ресурсів у професійній діяльності педагога оптимізує зміст
навчання, модернізує методи та форми організації навчального процесу,
забезпечує високий науковий і методичний рівень викладання, індивідуальний
підхід у навчанні, підвищенні ефективності та якості надання освітніх послуг.
Теоретичне питання до 1 засідання
Для того, щоби вивчення було найбільш ефективним,
учень повинен самостійно відкрити настільки велику частину виучуваного матеріалу, наскільки це за цих обставин можливо.
Д.Пойа
Сучасний урок — це далеко не одноманітна та єдина структурно-змістова схема. Тому кожний конкретний учитель визначає для себе ті форми роботи, які для нього найприйнятніші, відповідають тій парадигмі, якій він віддає перевагу в роботі. Саме урок — те місце, де відбуваються основні процеси навчання, виховання й розвитку особистості.
Урок — це логічно закінчений, цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу. Водночас — це дзеркало загальної педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального скарбу, показник його кругозору, ерудиції.
За попередні роки змінилося багато педагогічних цінностей. З'явилися не тільки нові завдання, а й нові засоби навчання. Головне, що сьогодні урок розглядають не тільки як діяльність учителя чи як форму навчання, а й як діяльність учня, інакше кажучи, вміння.
У методичній літературі визначають чотири блоки вимог до сучасного уроку: загальнопедагогічні вимоги, дидактичні вимоги, психологічні вимоги, гігієнічні вимоги.
Перший блок. Загальнопедагогічні вимоги.
• Пріоритет особистості учня в організації освітнього процесу.
• Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів.
• Орієнтація на процес навчання.
• Тривимірне навчання.
• Створення емоційно-актуального тла навчання.
• Педагогічний такт і культура мови;
• Пізнавальна самостійність учнів.
• Чітке визначення освітніх, виховних і розвивальних завдань Уроку.
Другий блок. Дидактичні вимоги.
• Раціональне використання кожної хвилини уроку.
• Раціональна єдність словесних, наукових і практичних методів навчання.
• Використання активних методів навчання.
• Зв'язок з раніше вивченим досвідом, набутим учнем.
• Формування умінь учнів самостійно здобувати знання й застосовувати їх практично.
• Індивідуалізація, диференціація та інтенсифікація навчального процесу.
• Використання сценарних варіантів уроку, які є носіями інформації.
• Створення умов для успішного навчання учнів.
• Чітке формулювання освітніх завдань загалом і складових елементів, їх зв'язок з розвивальними і виховними завданнями.
• Вибір форм організації, що забезпечує максимальну самостійність у навчанні учнів.
• Реалізація на уроці всіх дидактичних принципів.
• Організоване закінчення уроку.
• Здійснення міжпредметиих зв'язків.
• Врахування принципів диференціації та індивідуалізації
блок. Психологічні вимоги.
• Урахування психологічних особливостей кожного учня.
• Нормальний психологічний стан і стійкий настрій учителя та учнів.
• Вимогливість і доброзичливість учителя та учнів.
• Педагогічна етика і психологічний такт.
Четвертий блок. Гігієнічні вимоги.
• Дотримання температурного режиму.
• Нормативність освітлення класного приміщення.
• Провітрювання*
• Відповідність шкільних меблів вимогам нормативів.
• Чергування видів навчальної роботи.
• Запобігання перевантаженню, стомлюваності школярів.
До необхідних компонентів сучасного уроку можна також віднести організаційну, психологічну, виховну та санітарно-гігієнічну складові уроку.
Організаційна складова уроку
Організація уроку є одним з основних аспектів.
Мета організації полягає в забезпеченні успішної реалізації змісту та завдань навчання, умов для ефективної взаємодії вчителя та учнів у навчально-виховному процесі.
Організація педагогічної діяльності вчителя на уроці передбачає: постановку доцільної та раціональної мети і завдань навчання; мотивацію спільної діяльності учнів та вчителя; планування, нормування, діагностування, прогнозування, стимулювання, контроль і корекцію процесу навчання та його результативності; використання раціональної та ефективної технології навчання.
Організаційний аспект уроку характеризується його основними компонентами:
• структура уроку;
• організація навчального матеріалу;
• організація педагогічної діяльності вчителя та навчально-пізнавальної діяльності учнів;
• організація навчально-матеріального забезпечення та технічного оснащення уроку;
• використання часу на уроці. Учені та практики вирізняють два аспекти організації: впорядкованість та спрямованість. Упорядкованість визначається кількісно як величина організованості системи, тобто її певний стан. Спрямованість характеризує відповідність чи невідповідність організації умовам навколишнього середовища. З погляду забезпечення впорядкованості уроку, організація передбачає раціональність його структури в цілому і структурних компонентів зокрема; педагогічної діяльності вчителя, навчально-пізнавальної діяльності учнів, взаємин між ними; матеріально-технічне оснащення уроку, раціональне використання часу на уроці.
У типовому комбінованому уроці основними структурними компонентами є:
• перевірка домашнього завдання;
• актуалізація опорних навчальних досягнень учнів;
• вивчення нового матеріалу;
• контроль та корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів та її результативність;
• підсумки уроку;
• домашнє завдання.
Незалежно від специфіки структури уроку, його організаційний аспект включає: організацію перевірки домашнього завдання; постановку проміжних завдань і завдань навчання; організацію змісту навчального матеріалу; організацію спільної діяльності вчителя та учнів; навчально-методичного забезпечення уроку; забезпечення оптимального дозування витрати часу на кожний структурний компонент уроку і вид навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Стосунки між учителем і учнем встановлюються як суб'єктно-суб'єктні. За цих умов учень виступає як активна діяльнісна одиниця навчально-виховного процесу — суб'єкт і замовник знань, тобто як індивід, якому притаманні індивідуальні особливості (темперамент, пам'ять, мислення, уява, потреби, соціальна орієнтація), інтереси та запити.
Система параметрів, що характеризує організацію закріплення, систематизації та узагальнення знань учнів:
• постановка та реалізація мети і завдань закріплення, систематизації, узагальнення знань учнів;
• визначення в змісті навчального матеріалу основного, істотного, що підлягає закріпленню, систематизації та узагальненню;
• навчально-матеріальне забезпечення, закріплення, систематизація та узагальнення знань учнів (наочність, роздатковий дидактичний матеріал, ТНЗ, реактиви тощо);
• забезпечення оптимальної працездатності учнів у процесі закріплення, систематизації та. узагальнення знань (зміна видів діяльності, психологічна розрядка, фізкультхвилинка, музична пауза);
• забезпечення раціональної організації зворотного зв'язку в процесі закріплення, систематизації й узагальнення знань учнів;
• організація контролю та корекції знань учнів у процесі їх закріплення, систематизації й узагальнення;
• взаємозв'язок закріплених, систематизованих та узагальнених знань учнів з домашнім завданням.
Психологічна складова
Психологічна складова уроку базується на таких тезах:
• Урок проводять не заради самого уроку, а заради того, щоб впливати на особистість учня (формувати інтелектуальні, моральні та інші риси особистості).
• Зміни в структурі особистості відбуваються лише тоді, коли учень діє за внутрішнім покликанням, а звідси висновок: учителеві необхідно стимулювати пізнавальну активність та інтереси учня.
• Виховуючи, навчання не можна зводити до виховних моментів уроку; всі елементи уроку мусять бути виховними за своєю суттю.
• Центральний компонент будь-якого уроку — організація пізнавальної діяльності учнів, де провідними пізнавальними процесами є мислення та уява.
• Успіх навчання залежить не тільки від зовнішніх чинників (зміст, методика, майстерність учителя тощо), а й від внутрішніх умов, тобто індивідуально-психологічних особливостей учнів.
Отже, з позицій психологічної складової уроку, сучасний урок має враховувати: психологічну мету, стиль уроку, організація пізнавальної діяльності учнів, організованість учнів та врахування їхніх вікових особливостей.
Виховна складова уроку
Системний підхід як методологічна основа організації виховання учнів на уроці передбачає:
• постановку виховних мети і завдань на уроці;
• виявлення та раціональну реалізацію виховного потенціалу навчального матеріалу;
• визначення комплексу домінуючих компонентів виховної системи і зосередження переважної уваги на ньому в процесі навчання;
• визначення та використання педагогічного доцільного комплексу принципів/виховання, оптимальних шляхів її реалізації;
• вибір і використання ефективних методів впливу на особистість учня в процесі навчання;
• забезпечення взаємодії внутрішніх і зовнішніх чинників виховного впливу на учнів;
• раціональність управління виховним процесом на уроці;
• оцінка ефективності виховання учнів на уроці, концепції -змісту, форм і методів виховання учнів у процесі навчання.
До основних компонентів виховного аспекту уроку належать:
національне, моральне, розумове, трудове, фізичне, естетичне, економічне та валеологічне виховання.
Санітарно-гігієнічна складова уроку
На санітарно-гігієнічний аспект уроку впливають не лише чинники безпосередньо самого уроку, його зміст і методики навчання, а й багато інших зовнішніх чинників, які тією чи іншою мірою впливають на його якість та зумовлюють її. До таких належать:
• гігієна навчальних приміщень, праці вчителя та учнів;
• фізіологічно-гігієнічні передумови організації процесу навчання;
• організація та зміст гігієнічного навчання й виховання учнів;
• запобігання перевантаженню, стомлюваності школярів.
Розумове виховання учнів у процесі навчання
Розумове виховання — один із основних компонентів виховного аспекту уроку. Воно передбачає набування знань і формування наукового світогляду, розвиток пізнавальних і творчих здібностей, вироблення культури розумової праці, виховання інтересу й потреби в розумовій діяльності, у постійному збагаченні науковими знаннями, застосуванні їх на практиці.
Розумове виховання не зводиться до накопичення певного обсягу знань. Процес здобуття знань стає чинником розумового виховання лише за умови, коли набуті знання трансформуються в особисті переконання, стають духовним багатством людини, яке відтворюється в її житті та праці, в соціальній активності та інтересах.
Мета розумового виховання — розвиток творчих здібностей учнів та формування світогляду.
Основні завдання розумового вихованням
• розвиток мислення, уміння пояснювати суть явищ та використовувати їх у практичній діяльності;
• забезпечення гармонійної єдності розвитку мислення, почуттів, волі та діяльності;
• розвиток та формування дослідницьких умінь (спостереження, аналіз, синтез, узагальнення, проектування, прогнозування, моделювання тощо);
в розвиток допитливості, потягу до знань;
• формування в учнів уміння активно сприймати світ, керуватися в практичній діяльності власними переконаннями.
Серцевиною розумового виховання є формування світогляду. Формування наукового світогляду залежить від того, наскільки глибоко усвідомлюють учні провідні ідеї основ наук. Ознаками сформованості світогляду є вміння учнів доводити, стверджувати, відстоювати свою позицію. Отже, основними структурними компонентами світогляду є наукові знання (об'єктивний чинник), погляди, переконання, ідеали (суб'єктивні чинники).
Дидактичні та виховні умови, що сприяють переведенню знань учнів у погляди, переконання, ідеали, такі:
• глибока наукова доказовість, логічна переконливість і несуперечливість усіх теоретичних висновків і фактів світоглядного характеру;
• надання навчанню високого ідейно-політичного спрямування;
• дотримання принципу історизму під час вивчення програмного матеріалу;
• розвиток пізнавальної активності й самостійності учнів у процесі навчання та в позаурочній діяльності;
• збудження емоційного ставлення учнів до теми, яку вивчають на уроці;
• тісний зв'язок навчання з життям, залучення учнів до активної трудової діяльності;
• залучення учнів до суспільне корисної праці;
• особистісні риси вчителя, його погляди та переконання.
До системи оцінних параметрів розумового виховання учнів ми відносимо:
• знання вчителем суті, мети, завдань та принципів розумового виховання учнів;
• виявлення та реалізація потенціальних можливостей змісту навчального матеріалу для розумового виховання учнів (розвитку мислення, уяви та інших психічних процесів);
• зміст та методи формування в учнів поглядів, переконань, ідеалу на підставі на підставі набутих на уроці знань з основ наук;
• забезпечення на уроці дидактичних та виховних умов переведення знань учнів у погляди, переконання, ідеали;
• залучення талановитих та обдарованих учнів до поглибленого вивчення окремих предметів, курсів, спецкурсів, факультативів, предметних гуртків;
• сформованість «інтелектуального фону» класу, де культивуються знання та самостійна творчо-пошукова, навчально-пізнавальна діяльність учнів;
• інтеграція змісту окремих навчальних предметів як важливий чинник формування в учнів матеріалістичного світогляду.
Пам'ятка вчителю щодо підготовки та реалізації організаційного аспекту сучасного уроку
Організація структури уроку:
• чітко визначити структурні компоненти уроку залежно від його типу;
• продумати організацію кожного структурного компонента уроку, визначивши його місце в загальній композиції уроку, проміжні завдання, зміст, методи і засоби навчання;
• відібрати для кожного структурного компонента уроку адекватні форми організації навчально-пізнавальної діяльності учнів;
• забезпечити мобілізацію інтелектуальних, фізичних та емоційних ресурсів суб'єктів навчально-виховного процесу на кожному етапі уроку.
Організація навчального матеріалу:
• підібрати (розробити) навчальний матеріал, що відповідає темі, меті та завданням уроку;
• здійснити логіко-структур-ний аналіз змісту теми, з'ясувавши її дидактичні та методичні особливості;
• ранжирувати та структурувати навчальний матеріал для уроку в цілому і на кожний його етап зокрема;
• визначити в змісті навчального матеріалу основне, істотне, що підлягатиме обов'язковому засвоєнню;
• визначити в змісті дидактичного матеріалу описувальну, пояснювальну інструктивну інформацію;
• унормувати навчальний матеріал для уроку в цілому та кожного його структурного компонента за змістом, обсягом, часом;
• здійснення міжпредметних зв'язків;
• врахування принципів диференціації та індивідуалізації;
• визначити зміст та обсяг домашнього завдання, відповідний темі уроку.
Організація педагогічної діяльності вчителя та навчально-пізнавальної діяльності учнів передбачає:
• наявність поурочного плану, класного журналу, учнівських зошитів, підручника, словників, довідкової літератури, навчальних посібників, комплектів роздаткового дидактичного матеріалу;
• відповідність змісту педагогічної діяльності вчителя поставленим меті й завданням уроку;
• раціональна постановка вчителем мети і завдань діяльності, сприйняття й осмислення їх учнями, спрямування навчальної діяльності та досягнення мети;
• мотивація наступної спільної діяльності вчителя та учнів на уроці;
• планування, нормування, конструювання, прогнозування діяльності вчителя та учнів на уроці;
• озброєння учнів раціональними способами навчально-пізнавальної діяльності;
• контроль, самоконтроль, взаємоконтроль та корекція діяльності вчителя й учнів, її результативність;
• наявність навчальних матеріалів різного рівня складності, завдяки яким учень має можливість обрати свій рівень;
• обладнання робочих місць учителя та учнів відповідно до стандартних гігієнічних вимог і вимог ергономіки (зручності та швидкодії у використанні);
• раціональний розподіл та використання часу на окремі види діяльності вчителя та учнів на уроці.
Організація навчально-методичного забезпечення та оснащення уроку:
• обладнання уроку (наявність на робочих місцях учителя та учнів підручників, іншої навчально-методичної літератури, навчального приладдя), роздаткового дидактичного матеріалу, інструктивних карток тощо;
• оснащення уроку необхідною та достатньою наочністю, ТНЗ, аудіовізуальними засобами, комп'ютерами;
• організація діяльності учнів-помічників учителя (лаборанта, демонстратора, консультанта).
Раціональність витрат часу на організацію праці вчителя та учнів на уроці передбачає:
• вчасний початок уроку;
• оптимальність витрат часу на взаємне привітання, перевірку відсутніх учнів, огляд санітарного стану класу та зовнішнього виду учнів;
• витрати часу на «входження» в навчальну працю;
• чітке дозування та корекція витрат часу на окремі етапи уроку;
• витрати часу на окремі види педагогічної діяльності вчителя (організаційну, навчальну, стимуляційну, контрольну);
• витрати часу на окремі види навчально-пізнавальної діяльності учнів (організацію, планування, нормування, творчу самостійну діяльність, практичну діяльність тощо);
• вчасне завершення уроку, забезпечення організованого відпочинку учнів на перерві, провітрювання класного приміщення.
Вимоги до сучасного уроку
1. Знання об'єктивних законів психології навчання й принципів дидактики (науковості, систематичності та послідовності навчання, наочності та доступності, свідомості та активності, міцності та ґрунтовності знань, індивідуального підходу в навчанні).
2. Високий рівень науковості, тобто відповідність змісту уроку сучасних досягнень науки і процесу навчання — останнім досягненням педагогіки, психології навчання.
3. Систематичний і цілеспрямований контроль за якістю знань учнів, вироблення навичок та вмінь, за оцінюванням знань учнів.
4. Чітка дидактична цілеспрямованість. Учні повинні знати як головну мету уроку, так і конкретну мету кожного виконуваного завдання.
5. На основі сформованих знань, умінь та навичок учнів учити їх використовувати раціональні способи пізнавальної та практичної діяльності, формувати у школярів культуру праці, вміння вчитися (самостійна робота з підручником, книгою, довідковою літературою, складання простого і розгорнутого плану, тези, конспект, доповідь, працювати за інструкцією, самоконтроль).
6. Чітка структура уроку, що визначається змістом навчання, дидактичною метою, рівнем підготовленості учнів, засобами та методами навчання, вимогами гігієни розумової праці та психології навчання.
7. Педагогічна доцільність добору різноманітних засобів і прийомів навчання для уроку в цілому і для кожного його етапу, що забезпечує активну пізнавальну діяльність учнів;
відповідність методів навчання дидактичній меті, віковим особливостям учнів і рівню їхньої теоретичної та практичної підготовленості. Широке застосування проблемного, дослідницького методів навчання.
8. Нестандартні форми проведення уроку і заходи, які сприяють їх впровадженню.
9. Здійснення міжпредметних зв'язків.
10. Врахування принципів диференціації та індивідуалізації.
11. Дотримання вимог гігієни розумової праці учнів і шкільної гігієни. Запобігання перевантаженню, стомлюваності школярів.
12. Створення оптимального психологічного режиму на уроці (атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, довіри, всебічного заохочення пізнавальних зусиль учнів).
13. Дотримання технологічних вимог (робоче місце вчителя та учня, мобілізуючий початок уроку, раціональне використання класної дошки, наочності, технічних засобів навчання, чітке дозування навчальної праці на кожному етапі уроку з урахуванням індивідуальних можливостей учнів).
14. Культура вчителя, широкий діапазон його знань, інтелектуальний рівень.
15. Результативність уроку (ступінь досягнення мети, якість знань та рівень сформованості умінь і навичок, позитивні зміни в розвитку і вихованні учнів).
Проблеми уроку
1. Тематичний принцип підготовки і проведення уроків:
• постановки дидактичних, розвивальних і виховних завдань до всієї теми;
• визначення опорних знань, умінь і навичок;
• структурування навчального матеріалу з метою використання його для реалізації розвивальних завдань.
2. Диференціація навчально-виховного процесу:
• поділ класу на динамічні групи за рівнем розвитку учнів;
• диференційована допомога учням під час сприймання нових знань, формування практичних умінь і навичок;
• ускладнення або послаблення змісту навчального матеріалу (організація навчання в зоні найближчого розумового розвитку);
• перерозподіл часу на засвоєння матеріалу залежно від рівня розвитку учнів групи;
• диференціація домашніх завдань, контрольних робіт.
3. Об'єктивність оцінювання знань.
4. Використання методів і прийомів інформаційно-пошукового типу засвоєння знань.
5. Лекційно-практична форма занять у старших класах.
Немає коментарів:
Дописати коментар